|
Met
de buitendienststelling van de Plan U's voor de deur, werd er op zondag
7 december een officieuze afscheidsrit gereden over enkele voormalige
stamlijnen van deze fraaie oude diesels. De rit voerde van Amersfoort
via Geldermalsen, Arnhem en Zutphen naar Oldenzaal. Onderweg moest
gekruist worden in Goor. Op de foto staan de stellen 195 en 125 te
wachten op de tegentrein in Goor.
Datum: 7 december 2003 |
|
De
tegentrein in Goor was een Buffel. Iets wat een week later, met de
invoering van de nieuwe dienstregeling, ook verleden tijd is. Per 14
december neemt Syntus de dienst over op het traject Zutphen - Oldenzaal,
en zal hier gereden worden met de Linten van Syntus.
Datum: 7 december
2003 |
|
Een
bijzondere ontmoeting in Goor: de Plan U's 195 en 125, met nog één
week actieve dienst in het vooruitzicht, naast een Buffel, welke een
week later hier het veld moet ruimen voor de Syntus Linten.
Datum: 7 december
2003 |
|
Nadat de
Plan U's in Oldenzaal aangekomen waren, werd er omgelopen zodat stel 195
met ATB-NG weer voorop stond, wat verplicht is op enkele baanvakken waar
de Plan U's vandaag afscheid van namen. Na Oldenzaal werd er via Hengelo
en Almelo naar Emmen gereden. Op de foto staan de Plan U's in Vroomshoop
te wachten op de kruisende trein uit Mariënberg...
Datum: 7 december
2003 |
|
... en
die kruisende trein bestond uit de Veenexxpress 3101 van Connexxion.
Hierna vertrokken de 195 en 125 voorgoed uit Vroomshoop richting
Mariënberg en Emmen.
Datum: 7 december
2003 |
|
Ook de
oude stamlijn Zwolle - Emmen werd dus aangedaan bij deze rit. Aan het
einde van de lijn in Emmen stond de kop van 125 mooi in het
zonnetje.
Datum: 7 december
2003 |
|
In Emmen
reden de stellen door tot het stootjuk, het echte einde van de lijn waar
zelden een trein komt. De 195 poseert nog even voor het juk. Nadat Emmen
aangedaan was, vertrokken de stelletjes weer naar Zwolle.
Datum: 7 december
2003 |
|
In
Coevorden staat links langs het perron Railhopper 2101 als sneltrein
naar Zwolle, terwijl rechts een ICM-viertje als stoptrein naar Emmen is
binnengekomen.
Datum: 7 december
2003 |
|
In
Mariënberg werd er door de Plan U's ook nog even gestopt. De stelletjes
125 en 195 staan hier in een warm avondlicht op een koude dag. Hierna
vertrokken de Plan U's weer naar Zwolle, alwaar ze diezelfde avond nog
ingezet zouden worden als stoptrein naar Groningen.
Datum: 7 december
2003 |
|
Per 14
december verleden tijd: EuroCity's in Nederland. De laatste EC-dienst
die Nederland nog aandeed, was Amsterdam - Interlaken. Jammer genoeg is
deze kwaliteitstrein met de ingang van de nieuwe dienstregeling per 14
december vervangen door een ICE naar Basel SBB. Op 13 december, de
laatste rijdag van de EC uit Nederland, werd de CTA-bak waar de trein in
aangegeven stond nog even op de foto gezet in Utrecht Centraal.
Datum: 13 december 2003 |
|
Om het
afscheid van de EuroCity niet helemaal onopgemerkt voorbij te laten
gaan, werd voor de laatste EC nog wel een bijzondere loc geregeld. Loc
1302 van het Spoorwegmuseum had de eer deze trein van Amsterdam tot
Emmerich (D) te rijden. In een donker Utrecht Centraal werd de laatste
EuroCity op de foto gezet.
Datum: 13 december
2003 |
|
Ter
gelegenheid van de oudejaarsexcursie van de Hondekop 766 naar Simpelveld,
kwam ook Plan U 116 naar Zuid-Limburg. Deze had ook een koppelwagen
meegenomen, zodat de 766 achter stoomloc 1040 van de ZLSM van Kerkrade
tot Simpelveld gesleept kon worden. 's Ochtends werd de koppelwagen in
Kerkrade West door de Plan U afgeleverd.
Datum: 13 december
2003 |
|
Plan U
116 in het druilerige Simpelveld.
Datum: 13 december
2003 |
|
Een
plaatsbepalend plaatje van de Plan U.
Datum: 13 december
2003 |
|
Nogmaals
Plan U 116 te Simpelveld.
Datum: 13 december
2003 |
|
De
railbusjes van de ZLSM werden in Simpelveld uit de loods gereden.
Datum: 13 december
2003
|
|
ZLSM-loc
1040 met de 766 op sleeptouw komt Simpelveld binnenrijden.
Datum: 13 december
2003 |
|
Plan U 116
naast Hondekop 766.
Datum: 13 december
2003 |
|
Nogmaals, maar nu werd
voor de gelegenheid de stroomafnemer van de 766 opgezet, en de
frontverlichting ontstoken.
Datum: 13 december
2003 |
|
Een line-up'je in
Simpelveld, v.l.n.r.: voormalig ongevallenrijtuig, drie railbussen,
stoomloc 1040, Plan U 116 en Hondekop 766.
Datum: 13 december
2003 |
|
En nogmaals van de
andere kant, echter staan nu de railbussen op de plaats waar op de
vorige foto de stoomloc stond.
Datum: 13 december
2003 |
|
Links de 766 met
koppelwagen en rechts Plan U 116, Simpelveld.
Datum: 13 december
2003 |
|
De 766 vertrok ledig
achter stoomloc 1040 uit Simpelveld, naar Kerkrade, alwaar het stel weer
onder de draad gezet werd. Hierna ging het stel door naar Schin op Geul,
alwaar de excursiegangers van de Plan U over konden stappen op de
766.
Datum: 13 december
2003 |
|
Plan U 116 voor het
stationsgebouw van Simpelveld.
Datum: 13 december
2003 |
|
Nogmaals de 116, welke
voor de grap eventjes het gevarensein (2x rood, 1x geel) toonde.
Datum: 13 december
2003 |
|
Tijdens de rit voor de
excursiegangers van de 766 van Simpelveld naar Schin op Geul, werd er in
Eys een fotostop gehouden.
Datum: 13 december
2003 |
|
Daarna ging de Plan U
ledig terug van Schin op Geul naar de Watergraafsmeer, via Simpelveld
(foto), Kerkrade, Heerlen, Eindhoven, Utrecht.
Datum: 13 december
2003 |