Foto's week 50, 2003

Met de buitendienststelling van de Plan U's voor de deur, werd er op zondag 7 december een officieuze afscheidsrit gereden over enkele voormalige stamlijnen van deze fraaie oude diesels. De rit voerde van Amersfoort via Geldermalsen, Arnhem en Zutphen naar Oldenzaal. Onderweg moest gekruist worden in Goor. Op de foto staan de stellen 195 en 125 te wachten op de tegentrein in Goor.

Datum: 7 december 2003

De tegentrein in Goor was een Buffel. Iets wat een week later, met de invoering van de nieuwe dienstregeling, ook verleden tijd is. Per 14 december neemt Syntus de dienst over op het traject Zutphen - Oldenzaal, en zal hier gereden worden met de Linten van Syntus.

Datum: 7 december 2003

Een bijzondere ontmoeting in Goor: de Plan U's 195 en 125, met nog één week actieve dienst in het vooruitzicht, naast een Buffel, welke een week later hier het veld moet ruimen voor de Syntus Linten. 

Datum: 7 december 2003

Nadat de Plan U's in Oldenzaal aangekomen waren, werd er omgelopen zodat stel 195 met ATB-NG weer voorop stond, wat verplicht is op enkele baanvakken waar de Plan U's vandaag afscheid van namen. Na Oldenzaal werd er via Hengelo en Almelo naar Emmen gereden. Op de foto staan de Plan U's in Vroomshoop te wachten op de kruisende trein uit Mariënberg...

Datum: 7 december 2003

... en die kruisende trein bestond uit de Veenexxpress 3101 van Connexxion. Hierna vertrokken de 195 en 125 voorgoed uit Vroomshoop richting Mariënberg en Emmen.

Datum: 7 december 2003

Ook de oude stamlijn Zwolle - Emmen werd dus aangedaan bij deze rit. Aan het einde van de lijn in Emmen stond de kop van 125 mooi in het zonnetje. 

Datum: 7 december 2003

In Emmen reden de stellen door tot het stootjuk, het echte einde van de lijn waar zelden een trein komt. De 195 poseert nog even voor het juk. Nadat Emmen aangedaan was, vertrokken de stelletjes weer naar Zwolle.

Datum: 7 december 2003

In Coevorden staat links langs het perron Railhopper 2101 als sneltrein naar Zwolle, terwijl rechts een ICM-viertje als stoptrein naar Emmen is binnengekomen.

Datum: 7 december 2003

In Mariënberg werd er door de Plan U's ook nog even gestopt. De stelletjes 125 en 195 staan hier in een warm avondlicht op een koude dag. Hierna vertrokken de Plan U's weer naar Zwolle, alwaar ze diezelfde avond nog ingezet zouden worden als stoptrein naar Groningen.

Datum: 7 december 2003

Per 14 december verleden tijd: EuroCity's in Nederland. De laatste EC-dienst die Nederland nog aandeed, was Amsterdam - Interlaken. Jammer genoeg is deze kwaliteitstrein met de ingang van de nieuwe dienstregeling per 14 december vervangen door een ICE naar Basel SBB. Op 13 december, de laatste rijdag van de EC uit Nederland, werd de CTA-bak waar de trein in aangegeven stond nog even op de foto gezet in Utrecht Centraal.

Datum: 13 december 2003

Om het afscheid van de EuroCity niet helemaal onopgemerkt voorbij te laten gaan, werd voor de laatste EC nog wel een bijzondere loc geregeld. Loc 1302 van het Spoorwegmuseum had de eer deze trein van Amsterdam tot Emmerich (D) te rijden. In een donker Utrecht Centraal werd de laatste EuroCity op de foto gezet.

Datum: 13 december 2003

Ter gelegenheid van de oudejaarsexcursie van de Hondekop 766 naar Simpelveld, kwam ook Plan U 116 naar Zuid-Limburg. Deze had ook een koppelwagen meegenomen, zodat de 766 achter stoomloc 1040 van de ZLSM van Kerkrade tot Simpelveld gesleept kon worden. 's Ochtends werd de koppelwagen in Kerkrade West door de Plan U afgeleverd.

Datum: 13 december 2003

Plan U 116 in het druilerige Simpelveld.

Datum: 13 december 2003

Een plaatsbepalend plaatje van de Plan U.

Datum: 13 december 2003

Nogmaals Plan U 116 te Simpelveld.

Datum: 13 december 2003

De railbusjes van de ZLSM werden in Simpelveld uit de loods gereden.

Datum: 13 december 2003

 

ZLSM-loc 1040 met de 766 op sleeptouw komt Simpelveld binnenrijden.

Datum: 13 december 2003

Plan U 116 naast Hondekop 766.

Datum: 13 december 2003

Nogmaals, maar nu werd voor de gelegenheid de stroomafnemer van de 766 opgezet, en de frontverlichting ontstoken.

Datum: 13 december 2003

Een line-up'je in Simpelveld, v.l.n.r.: voormalig ongevallenrijtuig, drie railbussen, stoomloc 1040, Plan U 116 en Hondekop 766.

Datum: 13 december 2003

En nogmaals van de andere kant, echter staan nu de railbussen op de plaats waar op de vorige foto de stoomloc stond.

Datum: 13 december 2003

Links de 766 met koppelwagen en rechts Plan U 116, Simpelveld.

Datum: 13 december 2003

De 766 vertrok ledig achter stoomloc 1040 uit Simpelveld, naar Kerkrade, alwaar het stel weer onder de draad gezet werd. Hierna ging het stel door naar Schin op Geul, alwaar de excursiegangers  van de Plan U over konden stappen op de 766.

Datum: 13 december 2003

Plan U 116 voor het stationsgebouw van Simpelveld.

Datum: 13 december 2003

Nogmaals de 116, welke voor de grap eventjes het gevarensein (2x rood, 1x geel) toonde.

Datum: 13 december 2003

Tijdens de rit voor de excursiegangers van de 766 van Simpelveld naar Schin op Geul, werd er in Eys een fotostop gehouden.

Datum: 13 december 2003

Daarna ging de Plan U ledig terug van Schin op Geul naar de Watergraafsmeer, via Simpelveld (foto), Kerkrade, Heerlen, Eindhoven, Utrecht.

Datum: 13 december 2003